Ďábel nechtěl býti kuchařem, vozatajem a chůvou;
ale chtěl býti mlynářským vepřem,
úředníkovým koněm a na faře kuchařkou.
(polské přísloví)

Kamenný, Podskalský mlýn

Kamenný, Podskalský mlýn
44
Koželužská
Znojmo
669 02
Znojmo
Znojmo-město
48° 51' 15.0'', 16° 2' 34.3''
Mlýniště bez mlýna
Mlýn se nacházel nedaleko silničního mostu přes řeku Dyji. Dnes se zde nachází
Muzeum motorismu.
Mlýn se nacházel v údolí Dyje, nedaleko hráze Znojemské přehrady
Dyje
veřejně přístupný

Historie mlýna obsahuje událost z období:

Podskalský, nebo Kamenný mlýn byl založen v ranném středověku.

Od 16. století z něj byl unikátním vodovodním potrubím napájen znojemský hrad.

Nedostatek vody ve městě vyřešila znojemská radnice roku 1877, pod vedením starosty Jungnickla, výstavbou tlakového užitkového vodovodu z řeky Dyje. Čerpací stanice pro tento vodovod, nízká historizující budova s plochou střechou a vížkou, byla postavena při ústí Gránického potoka, v sousedství velkého říčního jezu (zrušeného při výstavbě znojemské přehrady roku 1965). K výtlaku vody sloužila původně jen vodní turbína, roku 1892 byl pohon posílen záložním parním strojem. .

 V roce 1897 Podskalský mlýn vyhořel. Na jeho místě nechalo město vystavět roku 1903 vkusnou neorenesanční budovu městské vodní elektrárny.

Byla vybavena moderní dvojitou Francisovou turbínou o výkonu 50 koňů, kterou poháněla voda z náhonu, vedoucího od velkého jezu a vodárny podél ulice U Obří hlavy. Spotřeba užitkové vody a elektřiny však rostla tak rychle, že již v následujících desetiletích musely být vodárna i elektrárna několikrát přestavovány a modernizovány (r. 1909 dieselový agregát v elektrárně, r. 1911 nová úpravna vody s filtračními nádržemi.

V roce 1917 proběhla přestavba elektrárny.

Roku 1929 proběhla výměna pístových čerpadel vodárny za centrifugální. V roce 1937 proběhl výstavba nových strojoven, které dnes slouží jako loděnice a restaurace.

S provozem vodárny souvisel starší cihelný komín s dekorativně řešeným soklem, přiléhající ke skále pod hradem. Dnes je budova vodní elektrárny celkově rekonstruována a je v ní zřízeno soukromé muzeum automobilových veteránů.

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

Historie mlýna také obsahuje:

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    zcela přestavěn – bez historické hodnoty
    05 2012
      městský
      mlýn na velkých vodních tocích (7000 l/s a více)
      • raná moderna do roku 1920
      zděná
      přízemní
          • zcela bez technologie aj.
          Žádná položka není vyplněna
            Žádná položka není vyplněna
            Žádná položka není vyplněna
            Historické technologické prvky
            Autor
            NázevMuzeum motorismu
            Rok vydání0
            Místo vydáníZnojmo
            Další upřesnění
            Odkazhttp://www.znojmocity.cz/65-muzeum-veteranu-byvala-mestska-vodarna/d-2952
            Datum citace internetového zdroje2015
            Autor
            NázevMuzeum motorismu
            Rok vydání0
            Místo vydáníZnojmo
            Další upřesnění
            Odkazhttp://www.znojmocity.cz/65-muzeum-veteranu-byvala-mestska-vodarna/d-2952
            Datum citace internetového zdroje2015

            Místo uložení
            Název fonduZnojmo - Dyjská čtvrt
            Název archiváliehttp://www.sklisen.cz/sahaweb/index.php?Page=6&Detail=118.txt
            Evidenční jednotka
            Inventární číslo, signatura
            Místo uložení
            Název fonduZnojmo - Dyjská čtvrt
            Název archiváliehttp://www.sklisen.cz/sahaweb/index.php?Page=6&Detail=118.txt
            Evidenční jednotka
            Inventární číslo, signatura

            Základní obrázky

            Historické mapy

            Současné fotografie - exteriér

            Vytvořeno

            9.10.2015 08:22 uživatelem jbarcuch

            Majitel nemovitosti

            Není vyplněn

            Spoluautoři

            Uživatel Poslední změna
            Rudolf (Rudolf Šimek) 14.11.2015 22:07